Bejelentkezés
BUDAPESTPORTAL.HU

BUDAPEST
PORTÁL

budapest

Info

BUDAPESTPORTAL.HU
/hirek/kultura/szinhaz/

Budapest cégkereső - budapestportal

Minden ami Budapest, cégkereső, budapesti cégek. Szeretnéd tudni mi történik Budapesten? Szeretnéd megtalálni a kerületetben a szolgáltatókat, cégeket?


Legújabb twittek

Keresés
The Wayback Machine - http://web.archive.org/http://www.budapestportal.hu:80/hirek/kultura/szinhaz/

Szinház

kultúra.hu

Kulka János zenés estje a Belvárosi Színházban

Első alkalommal látható Kulka János Ez a hely! című, önálló zenés estje 2012. november 30-án a Belvárosi Színházban. Az Ez a hely! az Akarod vagy nem koncert kamarazenekari körülményekre hangolt változata, amelynek programja új dalokkal és prózával is bővül.

Csákányi Eszter mesél: ismét színpadon a Keresztanya

A Tündérkeresztanya című cigány népmese az alapja Csákányi Eszter gyerekeknek szóló monodrámájának, amellyel most új helyszínen, a Mikroszínpadon (volt Mikroszkóp Színpad) találkozhat a közönség.

Négyen pályáztak a Nemzeti Színház vezetésére

Négy pályázat érkezett a Nemzeti Színház vezérigazgatói álláshelyének betöltésére a beadási határidőig.

Vidnyánszky is pályázik a Nemzetire élére

Megpályázta a Nemzeti Színház vezetői posztját Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Teátrumi Társaság elnöke. A legfrissebb Heti Válasz interjút közölt a debreceni Csokonai Színház vezetőjével, melyben többek közt elmondta: nehezen fér össze, ha egy színész hitet akar sugározni a Nemzeti színpadán, miközben egy olyan tévécsatorna alkalmazásában áll, amely naponta bűnök sorozatát követi el a kultúra ellen.

Blaskó Péter, Helyey László és Trill Zsolt kapta a Gyulai Várszínház díjait

Átadták a Gyulai Várszínház 49. évadának művészeti díjait szerdán este a teátrum Kamaratermében rendezett ünnepségen: az elismeréseket Blaskó Péter, Helyey László és Trill Zsolt kapta.

La Mancha lovagja Szegeden

Dale Wasserman, Mitch Leigh és Joe Darion Cervantes története alapján írt La Mancha lovagja című zenés színművét 2012. november 16-án mutatja be a Szegedi Nemzeti Színház Keresztes Attila rendezésében.

Ősbemutató és kiállítás a Gárdonyi Géza Színházban

A Gárdonyi Géza Színház következő, 2012. november 16-i stúdióbemutatója előtt a Domján Edit Alapítvány támogatásával kiállítás nyílik a színház galériájában, melyen a színészlegenda relikviáit, emlékezetes szerepeit mutatják be. A vendégeket Blaskó Balázs, igazgató köszönti majd.

Nagy siker az Übü király Párizsban

Párizsban, az Athénée Théâtre Louis-Jouvet színházban nagy sikerrel mutatta be a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulata az Übü király című előadást 2012. november 13-án este. A párizsi közönség és szakma szűnni nem akaró tapssal és ovációval ünnepelte a kolozsvári társulat bemutatóját.

Két bemutatót tartanak a héten a Katona József Színházban

Két új előadást is műsorra tűz a héten a Katona József Színház: a teátrum alapításának körülményeit bemutató produkciónak 2012. november 15-én a Kamrában, Caragiale Farsang című darabjának pedig november 17-én a nagyszínpadon tartják a premierjét.

1918 Őszirózsák – Zuhanórepülés az Ibsen Stúdiószínházban

A Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínház vendégjátékát láthatja a közönség 2012. november 16-án az Ibsen Stúdiószínház színpadán. Az 1918 Őszirózsák – Zuhanórepülés történelmünk egyik sorstragédiáját, a királyi Magyarország felbomlásának történetét dolgozza fel.

kulturpart.hu

Farsangoznak a Katonában

A Katonában szombat este bemutatott darab egy szerelmi ötszög története: egy borbélyüzlet főnökébe két nő szerelmes; a nők férjei féltékenyek. Közben megkezdődik a Farsang.

Elhunyt Somló István

Hatvanhat éves korában érte a halál a színészt, a Miskolci Nemzeti Színház örökös tagját, aki több, mint negyvenhat éven keresztül volt tagja a társulatnak. Minden műfajban maradandót alkotott.

Mit jelent az FTP a színházban?

A Thália Színház befogadó színházként tovább szélesíti együttműködését a független színházi társulatokkal. A Közép-Európa Táncszínház a FÜGE Produkcióval együttműködve alakította ki a 2012/13-as évad repertoárját a két stúdió valamint a Mikroszínpad tereiben.

Gyújtópont a Trafóban

Európa küszködik, forrong, önmagával is küzd. Mindenütt megkérdőjelezik a jelen politikáját. Magunkra maradunk. Merre tovább? A Gyújtópont sorozat ezeke a kérdésekre keresi a választ.

"Az a gyanús, ami nem gyanús"

Bacsó Péter A tanú című alkotásának színpadi változatát mutatja be a Thália Színház december 6-án Csányi Sándor, Szombathy Gyula és Cserhalmi György főszereplésével.

A belgák ide állnak

Mennyire képes egy közönség közösséggé formálódni? Mikor töri át a szolidaritás a csendszabályt? És te, te mész majd a tömeggel? És azt hagyod, hogy mást bántsanak? Kiderül.

Kezeket fel, Nauru támad!

A Hands up Nauru! társulat Nagy L. Tamás rendezésében november 4-én mutatta be állandó játszóhelyükön, a Zöld Macska Diákpincében Büchner Leonce és Léná-ját.

Színre lép a kínai Hamlet

Először mutat be kínai drámát a Royal Shakespeare Company. A 14. századból származó, kínai Hamletként emlegetett darabbal a nagy múltú társulat új művészeti igazgatója a repertoárt kívánja színesíteni.

Elhunyt Gombos Katalin

A színésznőt, Sinkovits Imre özvegyét hosszan tartó betegség után, kedden érte a halál. 84 éves volt. Az érdemes művész 2010-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje kitüntetést vehette át.

Elhunyt Vallai Péter

A Jászai Mari-díjas színművészt, a Vígszínház tagját szerdára virradó éjjel, 66 éves korában érte a halál - olvasható a színház honlapján. Az intézmény Vallai Pétert saját halottjának tekinti.

cseppek.hu

Michael Flatley’s - Lord Of The Dance

Novemberben ismét hazánkban turnézik a világ legnépszerűbb tánc-showja, a Lord Of The Dance! Az ír rendező és sokszoros nemzetközi díjnyertes táncművész, Michael Flatley által koreografált előadás az 1996-os bemutatása óta példátlan sikernek örvend.

Bolsoj Operagála

Oroszország legnagyobb és a világ egyik legjelentősebb opera- és balett-színházának szólistái októberben érkeznek Magyarországra.

Hotel Pro Forma: War Sum Up

A japán nó színház hagyományait fejleszti kortárs operává a dán Hotel Pro Forma és a Lett Nemzeti Opera közös előadása. A vizuális színjátszás úttörőjének számító dán társulat a háború természetrajzát állítja színpadra.

Home:Scape project: “Neked mi az ‘otthon’?”

Egy cseh, egy holland és egy magyar találkozik Malajziában, ami kivételesen nem egy közhelyes viccben teljesedik ki. Beszélgetnek sokat honvágyról, tervekről, munkáról, költözésről, országváltásról. Egymás gondolataiból és színházi hátterükből inspirálódva született meg a Home:Scape, ami egy nemzetközi színházi produkcióban kiteljesülő szociológiai és színházi project, művészeti, ország- és egyéb határok nélkül.

Véget ért az 5. Ördögkatlan fesztivál

Véget ért az 5. Ördögkatlan Fesztivál – az eddigi legnagyobb. A szervezők nyugodtan pihenhetnek, hiszen öt nap alatt sikeresen lezajlott több mint 350 program a legkülönfélébb művészeti ágazatokból (cirkusz, színház, kiállítás, koncert, irodalmi és családi program, film) gondosan összeválogatva.

Szentendrei Teátrum és Nyár 2012

Szentendre nyári fesztiválja idén 53. alkalommal kerül megrendezésre a megújult belváros különleges atmoszférájú szabadtéri helyszínein. A színházi előadások s barokk városháza belső udvarán kerülnek színre, a felolvasó színházi estek és gyerekelőadások helyszíne a Dunaparti Művelődési Ház udvara, a szombat esti jazz és folk koncertsorozatnak az új szárnnyal bővült MűvészetMalom udvara ad otthont. A fesztivált a többszörösen díjazott Szentendre Táncegyüttes táncjátékának előadása nyitja meg június 29-én.

12. POSZT

A 12. alkalommal megrendezésre kerülő Pécsi Országos Színházi Találkozó - hasonlóan az előző évekhez - két nagy részből tevődik össze. A fő vonalat a versenyprogramok alkotják, míg mellette az OFF programok színesítik, töltik meg pezsgő élettel a várost.

12. POSZT

A 12. alkalommal megrendezésre kerülő Pécsi Országos Színházi Találkozó - hasonlóan az előző évekhez - két nagy részből tevődik össze. A fő vonalat a versenyprogramok alkotják, míg mellette az OFF programok színesítik, töltik meg pezsgő élettel a várost.

Szeghalmi Lőrincz: Levelek az árnyékvilágból

A zLabor Kommunikációs Megoldások fiatal csapata egy új, határátlépő műfajjal, a KönyvFilmmel jelentkezik a kultúraterjesztés és az olvasásnépszerűsítés területén. A zLabor első KönyvFilmjének bemutatójára 2012. március 22-én 17.00-tól az Akvárium Klubban kerül sor.

Kovács Gerzson Péter / TranzDanz: Profana

25 évvel ezelőtt, 1987-ben egy új, szokatlan formáció lépett színpadra a Szkéné Színházban: néptáncosok és jazz zenészek mutattak be egy fragmentált jelenetekből álló, a narratívát nélkülöző, asszociatív sokrétegű hivatkozásokkal élő produkciót, amelyben népzene keveredett a free-jazz elemeivel, az autentikus néptánc motívumai egyesültek a kortárs tánc mozdulataival. A darab címe Transz Tánc volt,

szinhaz.hu

Monológ nemmindegyembereknek - Börcsök Enikő a Nemsenkilényről

pNemsenkilény – monológ nemmindegyembereknek.  Ezt a furcsa címet kapta Börcsök Enikő autista szerzők műveiből összeállított előadása, mely novembertől új helyszínen, a Jurányiban látható. Rick Zsófia interjúját olvashatják../p pemstrongHogyan találtál rá a témára?/strong/embr /strongSeth F. Henriett /strongaz emAutizmussal önmagamba zárva /emcímű könyvét strongBácskai Juli/strong adta a kezembe, szeretett volna egy pszichoszínházi előadást csinálni belőle. Ám amikor elolvastam, arra gondoltam, hogy ebben több van, mint egyetlen improvizációs este. Elolvastam több autista szerző könyvét, naplóját, ezekből állt össze a darab.br /emstrongTudtad, hogy léteznek ilyen könyvek, vagy emiatt kezdted őket keresgélni?/strong/embr /Tudtam, mert a sógornőm Székesfehérváron a Más Fogyatékos Gyermekekért Alapítványnál évek óta autistákkal foglalkozik. Minden évben fölléptem a támogatói estjükön, ősszel pedig ezt az előadást viszem majd. Ez volt a másik ok, amiért létrejött ez a produkció.br /emstrongA szövegeket mi alapján válogattad össze?/strong/embr /Ebben strongGyulay Eszter/strong volt a segítségemre, az anyag nagyobb részét ő állította össze. A legfőbb szempont az volt, hogy egynemű legyen a szöveg. Mindegyik írásnak más a nyelve, más korú és élethelyzetű emberről szól. Azt kerestük, hogy mitől lesz olyan, mintha egy ember mondaná. Én inkább a viselkedésformákról olvastam, meg arról, hogy egy család hogyan éli ezt meg, mi mindenre kell számítani, milyen váratlan helyzetek fordulhatnak elő. Jártam föl a Vadaskertbe strongPrekop Csillához/strong, aki szintén autista gyerekekkel foglalkozik. Elég hosszú időt töltöttem ott olyan családok között, ahol van autista gyerek. Tanították a gyerekeket és a szülőket is, hogy hogyan kell ezzel együtt élni, hogyan lehet könnyebben beilleszkedni a világba, a családba, a társadalomba. Ebből az élményből nagyon sok mindent beemeltem.br /emstrongElfogadtak téged?/strong/embr /El. Nem nagyon zavartam a köreiket. Nem is próbáltam velük beszélgetni, csak úgy lenni velük, ahogy a többiek. A maguk módján, egy idő után kommunikáltak velem. Mehettem velük vásárolni a boltba, néztem, ahogy tornáznak, esznek. A nevelők és a szülők is kedvesen fogadtak. Tudták, hogy miért vagyok ott, és örültek, hogy létrejön egy ilyen előadás.br /emstrongAhogy hallgattam a szövegeket, időnként meglepett, hogy mennyire hasonlóan gondolok én is bizonyos dolgokat./strong/embr /Az emberek többsége fogyatékosként kezeli az autistákat, pedig nem azok. Vannak köztük, akik nagyon jól fogalmaznak, és olyan világosan látják a környezetüket, az embereket, hogy kicsit ijesztő azzal szembesülni, én is úgy gondolom, csak nem tudom ilyen jól megfogalmazni. És akkor teszi fel az ember a kérdést: ki a normális? Amikor közöttük voltam, nekem kellett az ő szabályaik szerint viselkedni./p p object style="display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;" classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="425" height="350" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=10,0,32,18" type="application/x-shockwave-flash" param name="src" value="http://www.youtube.com/v/ctPVu-RR5ZU" / param name="wmode" value="opaque" /embed type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350" src="http://www.youtube.com/v/ctPVu-RR5ZU" wmode="opaque"/embed /object /p pemstrongA díszleted sok nagy színes kocka, melyek együtt egy óriási Rubik-kockára emlékeztetnek. Ez kinek az ötlete volt?/strong/embr /A díszlet strongTóth József /strongötlete és munkája. Az autisták közt soknak különleges képessége van. Jó a logikájuk, ügyesek a matematikában, satöbbi. Úgy gondoltuk, hogy a Rubik-kocka jelzi a logikus gondolkodást, a matekot, azon kívül ezt a bezárt világot is. Ahogy megvolt az ötlet, szinte magától alakult, hogy az elején szétdől az egész, aztán melyik kockát mire tudom használni, mire a végére újra összerakom.br /emstrongKüzdöttél vele?/strong/embr /Igen, sokat. Hiszen nincsenek szituációk, párbeszédek. Az egész csak egy monológ. Hogy ez mégis helyzetbe kerüljön, érthető és felfogható legyen, megsegítettük képekkel. Henriett nagyon jól fest és rajzol, így ez is beleépült. Józsi pedig festő, és olyan képeket festett rá, mintha épp arról jutna eszébe valami, amiről beszél. Így most jól működik ez a díszlet, és nekem is segít abban, hogy helyzetek és terek alakuljanak ki.br /emstrongVan olyan rész a szövegben, ami különösen kedves neked?/strong/embr /A séta. Azt nagyon szeretem. Szívszorító, hogy valaki járkál egy gyerekszobában, és az érzelmeiről beszél, úgy, hogy tulajdonképpen nem is tudja, mi az. Mégis olyan erős érzelmei, érzelmi váltásai vannak, hogy talán még érzékenyebb, mint mi. Csak azt hiszi, hogy az nem az. Gyakran változik a hangulatuk, egy pillanat alatt. Egy váratlan helyzet miatt teljesen kezelhetetlenné tudnak válni. Ezért élnek meghatározott napirend szerint, ezért van minden fölírva kártyákra. Ha elveszítik a fonalat, rájuk jöhet a roham.br /emstrongLáttál ilyet?/strong/embr /Igen. Faltól falig futást, dobálást, sikítást, őrjöngést. Senki nem tudta, mi a gyerek baja, mert addig normálisan evett, mint a többiek. Végül rájöttek, hogy elkapcsolták a tévét egy másik csatornára. Volt egy hatéves kisfiú, aki egyáltalán nem kommunikált, nem beszélt. És nem tudott enni sem. Egy tükör előtt tanították, hogy a kanállal megtalálja a száját. Vagy volt egy különleges mászófal – itt a díszletben is megpróbáltam kijátszani az ötletet –, amin azt tanították, hogy hogyan működik az ellentétes mozgás. Mert nekik az sincs meg, hogy ha a jobb lábadat mozdítod, akkor a bal kéz lendül, és fordítva. Nagyon nehéz volt nekik! És amikor sikerült négy-öt lépést fölfelé megtenni, az hihetetlen boldogság volt a szülőknek. br /emstrongA gyerekek tudták, hogy ez nekik sikerült?/strong/embr /Igen. Örültek neki. Azt is mindig mutatták, ha valami kész van. Megcsinálták, és jelezték, hogy kész. Most egy másik feladat jön. Mert mindig kell valamit csinálni. Nyilván idősebb korban ez tanítható, koordinálható, de a gyerekeknél nagyon látványos, hogy ha nincs feladat, egyáltalán nem tudnak magukkal mit kezdeni. Szemkontaktust egyáltalán nem tartanak. Nem tudnak kérni, csak a kártyák alapján. Vagy ha valami nem megy, csak fölteszik a kezüket, így kérnek segítséget. Megtanulják a szabályokat, és azok szerint élnek.br /emstrongEzeket a viselkedésformákat mennyire volt nehéz beépíteni? Volt rá egyáltalán szándékod, hogy orvosilag is hitelesen mutass meg egy autistát?/strong/embr /Arra volt szándékom, hogy ebből valamit megmutassak. Hogy sejtessem. Ezek inkább színészileg segítettek sokat, mert volt mibe kapaszkodnom: hogyan viselkedik, hogyan jár, hogyan ül egy fél óráig. Volt egy kislány, aki mindig ugyanazt a dalt hallgatta. És folyamatosan ringott közben, és úgy csinált, mintha sót szórna. Ezt egész nap tudta csinálni. Azért jártam oda sokat, hogy valamin el tudjak indulni. Mert itt nincs történet, nincs megírt szerep. Ezek szövegek, gondolatok, átszűrve azokon a tapasztalatokon, amiket a Vadaskertben kaptam. Nem tudom, az emberek hogyan fogadják majd. Remélem, hogy gondolatokat indít majd el. Hogy kit lehet fogyatékosnak hívni, és miért taszítunk el bárkit is, akiről nem is tudunk semmit./p p style="text-align: right;"emAz interjút készítette: Rick Zsófi/em/p p style="text-align: center;"/p p style="text-align: center;"span style="font-size: 12pt; color: #993300;"Nemsenkilény/spanbr /emMonológ nemmindegyembereknek /embr /strongBörcsök Enikő /strongelőadásában/p p style="text-align: center;"Az előadás létrehozói: strongBörcsök Enikő, Gyulay Eszter, Gibárti Tibor, Rostás Zoltán, Tóth József./strongbr /Producer: strongOrlai Tibor/strongbr /Az előadás szövegkönyve az alábbi műveket felhasználva készült:br /strongSeth F. Henriett: /strongemAutizmussal önmagamba zárva/embr /strongMark Haddon:/strong emA kutya különös esete az éjszakában /embr /strongDonna Williams:/strong emLéttelenül /embr /strongBirger Sellin: /strongemA lélek börtöne/embr /Külön köszönet strongSzkárossy Zsuzsának/strong és strongPrekopp Csillának./strongbr /strongHelyszín:/strongbr /JURÁNYI Produkciós Közösségi Inkubátorházbr /1027 Budapest, Jurányi u. 1-3.br /Tel.: 0670/777 2533br /E-mail: [email protected] /span style="color: #993300;"strong2012. november 22. /strong/spanspan style="color: #993300;"strong20 óra/strong/span/ppa href="http://szinhaz.hu//budapest/49223-monolog-nemmindegyembereknek-borcsok-eniko-a-nemsenkilenyrol"/p

A Korijolánusz nyitotta meg az európai rendezői fesztivált

pA Korijolánusz (Coriolanus) című magyar darabbal, a HOPPart társulat előadásával kezdődött meg a Fast Forward elnevezésű európai rendezői fesztivál, amelyet második alkalommal tartanak a németországi Braunschweigben./p pspan style="color: #800000; font-size: 12pt;"Vendégségben a Korijolánusz/span/p pA német város Állami Színházának színpadait csütörtök estétől vasárnapig olyan fiatal rendezők uralják, akik még pályájuk elején tartanak. Hat ország nyolc rendezése hívja felfedezőútra a nézőket a jelen európai színházának világába.br / A nyolc előadás társadalmi és kulturális témákkal foglalkozik, így jellemzőjük a kritika, a komikum, az irónia, de akad költői felfogású és dühös hangvételű is. /p pEgy nemzetközi zsűri kiválasztja a legjobb produkciót, amely elnyeri a lehetőséget, hogy szerepeljen a Braunschweigi Állami Színház következő évadában.br / A magyar előadás a HOPPart Társulat Korijolánusz című darabja, amely Shakespeare Coriolanus című művének feldolgozása Polgár Csaba rendezésében.br / A Coriolanus ma is aktuális társadalmi problémáit az előadás megtartotta, a szövegen azonban Gáspár Ildikó és Bánki Gergely jelentősen változtatott, kihúztak belőle, modernizálták és könnyedebbé tették, Shakespeare szereplőit alapvetően a mai köznyelven beszéltetik. Az előadás 2011-ben a legjobb független színházi előadás kategóriában elnyerte a színikritikusok díját./p p/p pspan style="font-size: 12pt; color: #800000;"MGP a darabról/span/p pHűtőláda, frizsider, páncélszekrény, székek, veder Izsák Lili játékhoz kínálkozó berendezése. strongPolgár Csaba /strongrendezésében ez Shakespeare Coriolanusa, de átbuktatva Brecht (1951-1953 között írt, haláláig befejezetlen átértelmezésén), összerímeltetve Kleist Homburg hercegével. (1953. június 7-én kelet-németországban általános munkásfelkelés tört ki. Günther Grass némileg Brecht-ellenesen, de nagyon brechti mód megírta 1966-ben A plebejusok a felkelést próbálják színdarabját, benne a Coriolanus-próbára bejönnek a lázadó munkások a színházi főnök segítségét kérik. A nagy megalkuvó főnök nem dönt, mert nem tudja, miért folyik a lázadás.)
Polgár Csaba alaposan készült Kleistből. A volt Lloyd/Duna/Odeon mozi tereiben Kleist Hermann csatáját állította csillogóan előcsarnokra és színpadi emelvényre. Az Örkényben játszott a Homburg hercegében, ez a Kleist-mű erősen hasonlít Shakespeare római tragédiájára. Tetszés szerint tekinthető főhőse eszménynek, vagy megzabolázhatatlan dölyfösnek. a href="http://szinhaz.hu/budapest/39277-mgp-korijolanusz" target="_blank"A folytatást itt olvashatják./a/p p style="text-align: right;"emForrás: Színház.hu, MTI/em/ppa href="http://szinhaz.hu//kulfold/49231-a-korijolanusz-nyitotta-meg-az-europai-rendezoi-fesztivalt"/p

Vidnyánszky Attila levele a Magyar Teátrumi Társaságnak

pVidnyánszky Attila, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke a társaság tagjaihoz szóló levelet írt, melyet a Magyar Teátrum oldalán tett közzé. /p p/p pstrongKedves Barátaim!/strong/p pSok gondolkodás és beszélgetések után benyújtottam pályamunkámat a Nemzeti Színház igazgatói tisztségére./p pMegtisztelő számomra, hogy 2008 novembere óta a Magyar Teátrumi Társaság elnöke lehetek és ehhez a munkához bizalmat szavaztok. Négy évvel ezelőtt tizenöt alapító taggal egy maroknyi csapat kezdett el egy jobb színházi világért dolgozni. Munkánk korántsem tekinthető befejezettnek, de komoly eredményeket értünk el együtt, újabb és újabb tagokkal bővülve, közösen./p pTársaságunk talán egyik legnagyobb sikere az új előadó-művészeti törvény, melyen sokat gondolkodtunk, dolgoztunk, sokszor éjszakákba nyúlóan. Sikerült elindítanunk és folyamatosan fejlesztenünk színházi havilapunkat, a Magyar Teátrumot./p pRendezvényeink száma gyarapszik: idén második alkalommal vettünk részt a Tusványosi fesztiválon, miközben a Szigeten új befogadó helyszínként jelent meg a Magyar Teátrum Sátor. A POSZT-on való szerepvállalásunk lehetőséget biztosít arra, hogy ez a fesztivál egyszer valóban olyan legyen, amilyennek mindannyian megálmodtuk: a teljes színházi világ igazi ünnepe./p pA szakmában egyedülálló díjunk a Magyar Teátrum Díj 2012-ben harmadik alkalommal kerül átadásra./p pA Magyar Teátrumi Társaság sikere közös munkánk eredménye. Szeretném megköszönni Nektek, hogy céljainkat szívvel-lélekkel, minden szakmai tudásotokkal támogatjátok. Köszönöm a nekem szavazott bizalmat, a pályafutásom és a pályázat megírása során nyújtott segítségeteket. Biztos vagyok benne, hogy a közöttünk az elmúlt évek során kialakult, inspiráló szakmai és személyes kapcsolat a jövőben is megmarad./p pBízom abban, hogy elnyerem a Nemzeti Színház igazgatói tisztségét, és ottani tevékenységemmel is segíthetem majd közös céljaink valóra váltását./p pBudapest, 2012. november 15./p pBaráti üdvözlettel:/p pstrongemVidnyászky Attila/em/strong/p p style="text-align: right;"emTartalmi partner: Magyar Teátrum/em/ppa href="http://szinhaz.hu//szinhazi-hirek/49228-vidnyanszky-attila-levele-a-magyar-teatrumi-tarsasagnak"/p

Váltságdíj és Szeret...lek a Tháliában - Nyerjen páros belépőket!

pMár fut a Független Thália Projekt a Thália Színházban. Most két novemberi előadásra is páros belépőt nyerhet, ha helyesen válaszol kérdéseinkre./p pA Thália Színház befogadó színházként tovább szélesíti együttműködését a független színházi társulatokkal. A FÜGE Produkcióval együttműködve alakította ki a 2012/13-as évad repertoárját a két stúdió valamint a Mikroszínpad tereiben. Az FTP-n belül most két előadásra nyerhet páros belépőt./p pspan style="font-size: 12pt; color: #800000;"Nyerjen jegyet a SZERET..lek-re/span/p pZene és ének élőben! Belépés csak lakkcipőben!/p pemMire számíthat a néző?/em/p pVan egy képzeletbeli bár. Zene szól. Elegáns férfiak, titokzatos nők, ülnek kerek asztaloknál. Tengerészruhás pincérek szolgálják fel a whiskyt, vagy a pezsgőt. Középen táncparkett. Ma a szerelemről lesz szó. Mindenkiről kiderül valami érdekes, személyes, szánalmas vagy nevetséges. Míg a háttér színpadias, az elmesélt történetek annyira valóságosak, amennyire valóságos tud lenni egy diktafonnal felvett szerelem története, szó szerint lejegyezve. Mások vagyunk, mint amilyennek képzeltük magunkat. Másmilyenek a szerelmeink is. Csöppet sem rózsaszínek. De én gyönyörűnek látom őket. És a végén kiderül mi az érdekesebb, az élet vagy az álom./p pemJátsszák: Barabás Richárd, Bercsényi Péter, Gáspár Anna, Herczeg Tamás, Király Béla, Kiss Diána Magdolna, Szabó Márta, Szamosi Zsófia, Szilágyi Katalin, Takács Katalin, Terhes Sándor/em/p pemZenészek: Kákonyi Árpád, Matkó Tamás, Szakál Tamás/em/p pemDíszlet: Cziegler Balázs/em/p pemJelmez: Tóth Hajnalka/em/p pemDramaturg: Sirokay Bori/em/p pemZenei vezetők: Kákonyi Árpád, Matkó Tamás/em/p pemKoreográfus: Király Béla, Bodor Johanna/em/p pemProduckiós vezetők: Gáspár Anna, Matók Szilvia/em/p pA HOPPart és a Manna közös produkciója/p pspan style="font-size: 12pt; color: #800000;"De ki rendezte?/span/p pA választ a [email protected] címre várjuk. A helyesen válaszolók között egy páros belépőt sorsolunk ki./p p style="text-align: center;"span style="color: #993300;"emstrongBarabás Richárd és Takács Katalin a Szeret...lek-ben/strong/em/span/p pspan style="color: #333300; font-size: 12pt;"Nyerjen jegyet Jordi Galceran VÁLTSÁGDÍJ című darabjára/span/p pfordította: Bakucz Dóra/p pem"Van egy weboldal, ahol látni lehet a gyereket. Úgy láttuk, valamiféle robbanószerkezetet erősítettek az ágyához. Az lenne a kérésünk, hogy nézzék meg, felismerik-e, miről van szó pontosan... Igen, tudom, hogy hihetetlenül hangzik, de így van. Lediktálom a címet: eidybabruoykool."/em/p pemDe mire számíthat a néző?/em/p pJordi Galceran Váltságdíj című darabja a Neptun Brigád előadásában, Fodor Annamáriával a főszerepben. Izgalmas, modern krimi a tehetetlenségről, arról, hogy ki vagyunk szolgáltatva olyan erőknek, sötét hatalmaknak, amelyeket nem ismerünk. – mondja a darabról Baksa Imre, rendező./p pMiért rabol el valaki egy gyereket? Miért pont ezt a gyereket? Mit csinál egy anya, ha meghal a gyereke? – Galceran nem ad válaszokat, csak egy fordulatokkal teli estét ígér, Baksa Imre pedig egy filmszerű, érdekfeszítő előadást./p pemMaria Garralda, nyomozó – Botos Éva/em/p pemLaura Seguí – Fodor Annamária/em/p pemPepe Puig – Kövesdi László/em/p pemRibo – Ficzere Béla/em/p pemAnna – Gáspár Anna/em/p pemDramaturg: Hársing Hilda/em/p pemZene: Herczeg Tamás/em/p pemDíszlet: Ondraschek Péter/em/p pemJelmez: Balla Ildikó/em/p pemAsszisztens: Németh Dóra/em/p pemProdukciós vezető: Gáspár Anna/em/p pemA Neptun Brigád előadása/em/p pspan style="font-size: 12pt; color: #333300;"Ki rendezte az előadást?/span/p pA november 28-i előadásra sorsolunk ki egy darab páros belépőt a helyesen válaszolók között. A válaszokat a [email protected] címre várjuk./p p style="text-align: center;"span style="color: #993300;"emstrongFiczere Béla, Kövesdi László és Tóth Ildikó a Váltságdíjban (Tóth Ildikó szerepét Botos Éva vette át)/strong/em/span/p pHa mindkét produkciót szívesen megtekintenék, két választ küldjenek./p pstrongBeküldési határidő: november 26. 20 óra./strong/p pA nyerteseket e-mailben értesítjük./ppa href="http://szinhaz.hu//jatek/49232-valtsagdij-es-szeretllek-a-thaliaban-nyerjen-paros-belepoket"/p

Egyenlőség - Bemutató a Karinthy Színházban

p J. M. Barrie Egyenlőség című vígjátékát mutatta be a Karinthy Színház pénteken: a Pán Péter című mese szerzője ezúttal felnőtt kérdésekkel foglalkozik vitriolos humorral./p pBuda egyetlen folyamatosan játszó teátrumábanstrong J. M. Barrie/strong művét strongKarinthy Márton /strongállítja színpadra. Mint a rendező-igazgató elmondta, az idei évad harmadik premierje lesz a felnőtteknek szóló, szellemes társadalmi vígjáték. Kiemelte, hogy bár a skót szerző számára a emPán Péter/em hozta meg a világsikert, csak mellékesen foglalkozott gyerekirodalommal, elsősorban sikeres vígjátékíró volt.br / Hozzátette: strongBarrie /strongdarabjait az angol színházak rendszeresen játsszák. emEgyenlőség /emcímű - Magyarországon ritkán játszott, ám az angolszász területen ismert - műve azt vizsgálja, mi történik egy olyan családban, ahol a társadalmi különbségekről nem vesznek tudomást.br / A történet szerint egy előkelő társaság, a társadalmi elit tagjai két cseléddel - egy inassal és egy konyhalánnyal - egy lakatlan szigetre kerülnek. A mű alaptémáját és egyben a humorát is az adja, ahogy a társadalmi viszonyok a londoni helyzethez képest megváltoznak az új körülmények között. Vajon működik-e a demokrácia egy lakatlan szigeten is? - teszi fel a kérdést a szerző.br / "Mindez szatirikus, vitriolos, szellemes, kicsit Bernard Shaw-i stílusban zajlik" - jegyezte megstrong Karinthy Márton/strong./p p style="text-align: center;"span style="color: #808080;"Karinthy Színház: Egyenlőség - olvasópróba (forrás: cultura.hu)/span/p pstrongKarinthy /strongelmondta, hogy a főszerepeket elsősorban a megszűnt Budapesti Kamaraszínház színészei játsszák: strongNémeth Kristóf, Horváth Lili, Verebes Linda, Bozsó Péter /strongés strongDózsa Zoltán/strong. Mellettük strongSchlanger András, Pásztor Erzsi, Sallai Nóra, Szirtes Balázs /strongés strongKiss Ramóna/strong is fellép az előadásban.br / Az igazgató kitért arra, hogy egy már megkezdett utat folytatnak a darab színrevitelével, hiszen szövegét ugyanaz a strongDeres Péter /strongdolgozta át maibb nyelvezetre, akivel már több ízben dolgoztak együtt, például a emTanner John házassága/em, a emSzent Péter esernyője/em és a emBüszkeség és balítélet /emcímű előadások alkalmával.br / strongKarinthy Márton /strongkitért arra is, hogy a színházban megkezdődtek a következő, december 14-i premier, a emJanika /emelőkészületei is.strong Békeffi István/strong művét strongHonti György/strong rendezésében, a főbb szerepekben strongBíró Krisztával, Mihályfi Balázzsal, Bodrogi Gyulával, Voith Ágival /strongés strongMargitai Ágival/strong tűzik műsorra.br / Tovább játsszák november végén a Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában az emAnna Frank naplója/em című beavatószínházi produkciójukat, amelyet júniusban már két alkalommal láthatott a közönség - fűzte hozzá az igazgató.br / strongKarinthy Márton/strong beszámolt arról is, hogy megnyitották novemberben a színház stúdiószínpadát, ahol kisebb szereplőgárdával, főleg irodalmi anyagokat feldolgozó műsorokat mutatnak be./p p style="text-align: right;"emMTI/em/ppa href="http://szinhaz.hu//budapest/49212-egyenloseg-bemutato-a-karinthy-szinhazban"/p

Négyen indulnak a Nemzetiért - Felállt a szakmai bizottság

pNégy pályázat érkezett a Nemzeti Színház vezérigazgatói álláshelyének betöltésére a beadási határidőig - értesült az MTI pénteken, aki arról is ad hírt kik fogják elbírálni a pályázatokat./p pEddig két pályázó, a Nemzeti Színházat jelenleg is vezető strongAlföldi Róbert/strong, valamint strongVidnyánszky Attila/strong, a debreceni Csokonai Színház igazgatója, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke hozta nyilvánosságra, hogy pályázik az intézmény vezetésére.br / Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) Kultúráért Felelős Államtitkársága az MTI megkeresésére csak annyit közölt, hogy a pályázók számáról a pályázatok bontása után adnak információt. Az MTI úgy tudja, hogy a pályázatok bontása hétfőn lesz.br / Az államtitkárság az elbírálás menetéről írásban azt a tájékoztatást adta, hogy "a pályázatok véleményezésére a munkáltatói jogok gyakorlója - jelen esetben strongBalog Zoltán/strong miniszter - szakmai bizottságot kér fel, amelynek tagjai: a Színházművészeti Bizottság négy, a miniszter egy, a munkáltatói jogkör gyakorlójának két, az előadó-művészeti szervezet üzemi tanácsának egy, a reprezentatív szakszervezet egy képviselője"./p p style="text-align: center;"span style="color: #808080;"Fotó: csillagpor.hu/span/p pArra a kérdésre, hogy kik a szakmai bizottság tagjai és megerősítik-e azt a sajtóban megjelent információt, hogy strongKerényi Imre, Nagy Viktor, Szigethy Gábor /strongés strongÓkovács Szilveszter /strongis a tagok között van, az államtitkárság azt a választ adta, hogy "a bizottság tagjainak felkérése folyamatban van, a tagok személyéről csak a felkérés elfogadását követően tudunk információt kiadni". A Színházművészeti Bizottság elnöke jelenleg strongVidnyánszky Attila/strong.br / A pályázatokat a bírálatra felkért testület 30 napon belül véleményezi, majd a miniszternek újabb 30 napja lesz arra, hogy döntsön, ki vezeti 2013. július 1-től öt éven át a Nemzeti Színházat./p p style="text-align: right;"emMTI/em/ppa href="http://szinhaz.hu//szinhazi-hirek/49220-negyen-indulnak-a-nemzetiert-felallt-a-szakmai-bizottsag"/p

Alföldi Róbert pályázata a Nemzeti Színházért

pAz alábbiakban elérhetővé tesszük Alföldi Róbert pályázatát a Nemzeti Színházra, a személyes adatokat tartalmazó okiratok és a támogatói nyilatkozatok nélkül. /p p style="text-align: center;"a style="outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-weight: inherit; font-style: inherit; font-size: 16px; font-family: inherit; vertical-align: baseline; color: #9d4116; text-decoration: underline; padding: 0px; margin: 0px; border: 0px initial initial;" href="http://szinhaz.hu/images/2012/hir/november/16/Alfoldi_Robert_palyazat_2012_11_13_vegleges.pdf" target="_blank"Alföldi Róbert pályázata itt elérhető./a/p pspan style="font-size: 12pt; color: #800000;"Részlet a pályázatból:/span/p pÖtödik éve vezetem a Nemzeti Színházat./p pÉppen ezért jelen pályázat nem próbálja meg azt a látszatot kelteni, hogy nem a folyamatban lévő munkából kiindulva és azt továbbgondolva, nem az elért eredmények ismeretében vázolja fel egy, meggyőződésem szerint, működő, korszerű, XXI. századi Nemzeti Színház képét./p pAz eltelt időszakban Magyarországon különösen sokszor hangzik el az a kifejezés, hogy NEMZET. Nem állítható, hogy a fogalom értelmezése ne okozott volna konfliktusokat, kulturált és kevésbé kulturált vitákat, méltatlan támadásokat, vélt vagy valós politikai meggyőződések mentén. Anélkül, hogy politikai elemzésbe bocsátkoznék, a Nemzeti Színház jelenlegi vezetőjeként, kötelességem reflektálni országom, hazám, nemzetem ezen tisztázatlan, indulatokkal és fájdalmakkal terhes – konszenzus nélküli állapotára./p pKötelességem ez azért is, mert egy olyan művészeti intézmény élén állok, amelynek elsődleges feladata, hogy reagáljon a jelenre, hogy a jelen kérdéseit vizsgálja, őszintén, maszatolás nélkül, és azt mutassa meg a ma emberének. A mai valóság tisztázatlan kérdéseiről való felelős és bátor gondolkodás tudja csak kitisztítani a jövőt, hogy ne egy olyan országban éljünk, ahol a nemzet fogalma két részre szakítja – magát a nemzetet./p pA vitákat, indulatokat – véleményem szerint – az okozza, hogy, a sajátjukétól eltérő gondolkodást sokan ellenségesnek és károsnak tartják, s így elutasítják azokat a művészi utakat is, melyek ezek nyomán fogalmazódnak meg. Ezért fordulhatott elő, többször is az elmúlt öt évben, hogy hazaárulással vádoltak, hogy magyartalannak bélyegeztek, hogy nemzetietlen jelzővel illették a Nemzeti Színházat./p p style="text-align: center;"span style="color: #808080;"Alföldi Róbert/span/p pHiszek abban, hogy a valódi felelősség, a komolyan vehető művészi és értelmiségi gondolkodás, a nemzetem iránti hit és szeretet abban nyilvánul meg, hogy – a Nemzeti Színház vezetőjeként – a problémákat, a fájdalmakat nem söpröm a szőnyeg alá, hogy nem próbálok megfelelni a valós tartalom nélküli elvárásoknak, hanem azokat a társadalmi, történelmi problémákat tartom szem előtt, amelyeknek megoldatlansága és kibeszéletlensége vezetett a mostani állapothoz, amikor eltérő meggyőződésű emberek nem állnak szóba egymással, s már-már ellenségnek tekintik egymást./p pKülönösen abszurdum ezeknek a nagyon nehéz helyzeteknek az elhallgatása egy olyan művészet esetében, amely művészet csak az adott pillanatban létezik, ami nem konzerválható, amit nem lehet múzeumokban kiállítani. Az adott és fontos pillanat elmúltával – ez az a pillanat, amikor a színházművészet létrejön és egyúttal el is múlik –, egy színházi előadás reálisan már nem létezik. Ami megmarad belőle, azt nem lehet tárlókban kiállítani, megfoghatatlanabbul él tovább és mutat előre: a nézők fejében, a nemzet tudatában, gondolkodásában./p pTermészetes, ha már a kiindulópont is vitákat generál, akkor annak színházi megközelítése is vitákat, indulatokat vált ki. A kínosnak titulált kérdések, a társadalmi megosztottságot előidéző folyamatok bemutatása valódi szándék a színház részéről és nem előre megtervezett, hatásvadász, üres botránykeltés, de bátran felvállalt feladat annak érdekében, hogy a társadalom legszélesebb rétegeivel valódi párbeszédet folytassunk./p pEgy önmagát és feladatát komolyan vevő Nemzeti Színháznak olyan előadásokat kell létrehoznia, amik nem hazudnak, amik nem próbálják meg megkerülni a valóságot, és még, ha fájdalmas is, még ha nagy munkát is kíván, de bátorságot, hitet, elkötelezettséget és nyitottságot mutat fel nézőjének, de nem dolga helyette megválaszolni a feltett kérdéseket./p pA problémák felmutatása nem a negatív hozzáállás bizonyítéka, hanem annak a reménynek a deklarálása, hogy együtt, igenis, meg tudjuk oldani feladatainkat; még akkor is, ha bizonyos ügyekben mást gondolunk a világról. Éppen ez a felismerés, a felnőtt és felelős hozzáállás teremthet igazi ünnepi pillanatokat, amikor reménytelennek látszó helyzetből is közösen, vállalva a konfliktusokat, megtaláljuk a kiutat, amikor megtanuljuk tisztelni egymást, mert megértjük, hogy minden ember életében vannak jó és rossz döntések./p pKét példát említek az elmúlt öt évből, amelyek alátámasztják a fenti gondolatot./p pA János vitéz nemzeti színházi előadása azt vizsgálta, hogy a boldogság keresése közben hogyan alakul ki bennünk hamis kép saját Tündérországunkról, hogyan nem találjuk, és nem látjuk meg magunk körül valódi értékeinket, hogyan dőlünk be hamis illúzióknak, és felejtjük el a múltunkat. Hogyan áruljuk el azt, ahonnan származunk, miként leszünk gyávák, és hogyan nem merünk szembenézni saját tévedéseinkkel. Az előadás azzal a metaforával élt, hogy Tündérország az örökké kivilágított, elérhetetlen, varázslatos főváros. Az előadás záróképét, hogy Jancsi visszatér a falujába, az őseihez, szerelmét, Iluskát, „a romlott városban” hagyva, mert az hamis útra tévedt és már nem volt ereje visszatérni a „tiszta forráshoz”. A zárókép magasztosan és ünnepélyesen hívta fel arra a figyelmet, hogy jövőnk nem létezik gyökereink vállalása nélkül./p pZávada Pál Magyar ünnepe volt a másik nagy „botrányt” kiváltó előadás. A Magyar ünnep azt az ellentmondásokkal teli, nehezen megválaszolható kérdéseket felvető, mély fájdalmakat előhívó történelmi korszakot vizsgálja, amelynek része volt a zsidóüldözés, Erdély visszafoglalása, a második világháború befejezése, a felszabadulás utáni évek tanácstalansága. Egy család életén keresztül mutatja be azt a bonyolult korszakot, amelynek megoldatlanságai, elhallgatásai mind a mai napig terhelik nemzettudatunkat. Závada művében a hősökből árulók lesznek és viszont, fasiszta államtitkárból barátját megmentő és ezzel a halálba menő áldozat; a túlélésért vívott harcban sokféle életstratégia próbál alkalmazkodni a gyorsan és követhetetlenül változó társadalmi helyzetekhez. A szereplőket a történelem kényszeríti jó és rossz cselekedetekre, és csak személyes hitük, állhatatosságuk és bátorságuk miatt tudnak emberek maradni, vagy nem, és buknak el és lesznek rezsimek kiszolgálóivá. Az előadás hétköznapi hősöket ábrázol, akik önnön gyávaságuk áldozatai, és ezt – szándéka szerint – úgy teszi, hogy megmutatja, semmi sem fekete vagy fehér. Az előadás olyan kérdéseket feszeget, amelyek a mai napig tisztázatlanok, és amelyeknek megoldatlansága vezetett oda, hogy ma Magyarországon fájdalmas időket idéző megnyilvánulásokkal találkozunk./p pAzért tartom fontosnak e két előadást kiemelni és kommentálni, mert ezáltal pontosabban láttathatók művészi és vezetői elképzeléseim, s hogy milyen gondolkodás mentén képzelhető el a Nemzeti Színház pozicionálása. E két példa rávilágít arra, hogyan teljesítheti – különleges helyzetének megfelelve –, átfogó nemzeti feladatát a Nemzeti Színház. Tény, hogy ez az út nehezebb, néha talán kevésbé csillogó, nem enged elandalodni, nem enged csak szórakozni, mert felnőtt, gondolkodó, egyenrangú társnak tekinti a befogadót, a nézőt, akivel együtt tudjuk csak „rendezni végre közös dolgainkat”./p pSokszor szeretnénk megúszni a nehéz pillanatokat, a nehéz döntéseket, és könnyebb lenne, ha csak a szépet, a jót kapnánk, és megmondanák nekünk, mit gondoljunk, de én mélyen hiszek abban, hogy ez hosszú távon nagyon téves stratégia. Pillanatokra ugyan elkábíthatjuk magunkat, de a szembenézés megúszhatatlan./p pÉs ha mi most nem tesszük meg, ha nem járunk a végére annak, hogy kik vagyunk, akkor a következő generációkra marad a feladat. Minél tovább odázzuk annak kimondását, hogy mindannyian felelősek vagyunk magunkért és a másik emberért, sőt egész nemzetünkért, akkor éppen önállóságunkat, egyediségünket, hitelünket veszítjük el a világ és önmagunk szemében is. Muszáj bátornak lennünk, még ha félünk is./p p style="text-align: center;"span style="font-size: 12pt; color: #993300;"Alföldi Róbert pályázata a támogatói nyilatkozatokkal együtt a a class="jce_file" title="Nemzeti Színház honlapján" href="http://www.nemzetiszinhaz.hu/page.php?item=1" target="_blank"Nemzeti Színház honlapján/a elérhető./span/ppa href="http://szinhaz.hu//szinhazi-hirek/49210-alfoldi-robert-palyazata-a-nemzeti-szinhazert"/p

Mundruczó előadásával nyitott az új berlini HAU

pNémetország egyik legizgalmasabb kulturális központja, a Trafó német megfelelőjének számító Hebbel am Ufer (HAU) Mundruczó Kornél emSzégyen/em című rendezésével nyitotta meg kapuit november 1-jén./p pA független szcéna német fellegvárának új igazgatónője a belga strongAnnemie Vanackere/strong, aki a Rotterdamse Schouwburg igazgatói posztjáról érkezette a berlini HAU élére. A rotterdami színház szervezte a emDe Internationale Keuze/em nemzetközi színházi fesztivált, így a sok éves nemzetközi tapasztalattal rendelkező Vanackere a meglévő értékek megőrzése mellett más, új hangsúlyokat is fontosnak tart a HAU programjában. Új pozícióját illetően azonban korántsem lesz könnyű dolga, hiszen azt a strongMatthias Lilienthalt /strongköveti az igazgatói székben, aki 2011/12-ben kiemelkedően sikeres szezont zárt, és akinek intézményét a Theater Heute az év színházává választotta./p p/p pAz új HAU nyitó programjában szerepelt strongWunderbaum, Edit Kaldor, Jérome Bel/strong mellett strongMundruczó Kornél /strongsokkolóem /ememSzégyen/em adaptációja is. Vanackere, aki a koproducere volt a magyar előadásnak, olyan német városi és tartományi színházakkal versenyez a magyar rendezőért, amelyek egy új tehetség felbukkanása esetén azonnal lecsapnak rá. strongMundruczó/strong többek közt Oberhausenben és a hamburgi Thalia Theaterben is dolgozott már, de mindkét esetben helyi német társulattalem. „Mi másképp vagyunk nemzetköziek, mint a városi színházaknak – /emmondja Vanackere –, emengem sokkal jobban érdekel, hogy mit csinál Mundruczó a saját társulatával, akikkel szabadon, a saját maga által szabott feltételekkel, általa megválasztott színészekkel, saját nyelven dolgozhat.”/emem /em(Spiegel Online)/p p style="text-align: center;"/p pstrongspan style="color: #333300;"Részlet az előadásról megjelent kritikából:/span/strong/p pem„A színpadi történések mélyen érintenek minket, mert valóságnak tűnik és nem hisszük, hihetjük el, amit látunk. Mundruczó igazi mestere a színházi közeliknek. Filmes énjét sosem teszi le teljesen, és ez abszolút az előnyére válik. Színészei egyszerűen tökéletesek, mindennemű gátlás nélkül vállalják a testiséget és az érzelmeket. Határátlépésre való készségük – meztelenség, erőszak, szex – a kulcs ezen Mundruczó rendezés karakteréhez is.”/em em(a href="http://www.nachkritik.de"www.nachkritik.de/a) /em/p p style="text-align: center;"span style="color: #333300;"A Proton Színház emSzégyen/em című előadása legközelebb november 24-26. között Rómában, majd 2013. január 3-6. között pedig Budapesten, a Trafóban lesz látható./span/ppa href="http://szinhaz.hu//kulfold/49230-mundruczo-eloadasaval-nyitott-az-uj-berlini-hau"/p

Vidnyánszky: Eperjes Károlyra komoly feladat vár

pNemzetközi mércével mérve is jelentős Nemzeti Színházat szeretnék, olyat, amelyet az egész nemzet sajátjának tekint - mondta Vidnyánszky Attila rendező szerdán Debrecenben sajtótájékoztatón, ahol bejelentette: délután beadta a pályázatát a Nemzeti Színház vezérigazgatói posztjára./p p"Hosszú és nehéz döntési folyamat végén vagyok" - mondta a Csokonai Színház jelenlegi igazgatója, hozzátéve, hogy fontos számára az, amit Debrecenben hagy, ahol az utóbbi években felépítettek "egy igazi, nagy színházat".br / "Remek emberek dolgoznak körülöttem, itt született három gyermekem, debrecenivé váltam, nehéz döntés volt elpályázni" - hangoztatta.br / strongVidnyánszky Attila /strongemlékeztetett korábbi kijelentésére, amely szerint van egy színház, amiért elhagyná a Csokonai Színházat, ez pedig a Nemzeti Színház. "Hiszem, hogy tudok nagyot alkotni a Nemzeti Színház igazgatójaként" - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy nemzetközi mércével mérve is jelentős színházat szeretne, ahol a repertoár egyharmadát a vidéki és határon túli színházak vendégjátéka adja.br /strong style="outline-width: 0px; outline-style: initial; outline-color: initial; font-weight: bold; font-style: inherit; font-size: 12px; font-family: inherit; vertical-align: baseline; padding: 0px; margin: 0px; border: 0px initial initial;"Vidnyánszky Attila /strongolyan Nemzeti Színházat szeretne, amelyet az egész nemzet sajátjának tekint, és ott lesznek a Csokonai Színház fontos előadásai éppúgy, mint a többi vidéki színház, köztük az öt nemzeti státuszú vidéki színház bemutatói. Reálisnak nevezte, hogy a harmadik évadra az előadások egyharmada vendégelőadás legyen. Hozzáfűzte, amennyiben megnyeri a pályázatot, a Nemzeti Színház utazni fog, jelen lesz az országban. "Nemzetközileg is szeretné pozícionálni a Nemzetit" csakúgy, mint tette a Csokonai Színházzal, amelynek társulata kilenc országban járt az elmúlt 5-6 évben./p p"Hiszem, hogy meg tudom szólítani a budapesti színházba járó közönséget", ahogy az Debrecenben is sikerült - mondta az igazgató, emlékeztetve arra, hogy a korábbi 5200-zal szemben ma már 13 ezer bérletese van a Csokonai Színháznak. Szerinte ez Budapesten is sikerülni fog.br / Fontosnak tartotta megjegyezni, hogy "a Nemzeti Színház: ügy. Nem pusztán egy színház, hanem a nemzet ügye, stratégiai intézmény, szakrális jelleggel bír a nemzet érdekében, amiről a nemzet beazonosítja, megfogalmazza magát"./p p Közölte azt is, hogy tervez személycseréket, de ez kényes kérdés, amelyhez óvatosan kell nyúlni. Hosszú átmenetre számít, de bizonyos abban, hogy az átmenet időszakában nem lesz gond a jelenlegi igazgatóval, Alföldi Róberttel való együttműködésben. "Szót tudunk érteni" - tette hozzá.br / Az MTI felvetésére közölte:strong Eperjes Károlyra /strongkomoly feladat vár "az egész nemzet színházává válási folyamatban"; strongEperjesre/strong nem csak színészként, hanem helyetteseként is számít a Nemzeti élén.br / A társulat esetleges átalakításával, a rendezőkkel való együttműködéssel kapcsolatos kérdésrestrong Vidnyánszky Attila/strong azt mondta: az egész szakma megszólítható, bár lesznek feszültségek, de azok lecsillapodnak. "Nem sok színész van, akit hamar megszólítok" - fűzte hozzá.br / Az MTI kérdésére, hogy miként tudja majd összeegyeztetni esetleges új feladatát többi funkciójával - a Kaposvári Egyetem Színházi Intézetének vezetésével, a Magyar Teátrumi Társaság elnöki posztjával -, az igazgató azt válaszolta: a Nemzeti Színház vezetése egész embert kívánó feladat. Emlékeztetett arra, hogy az említett pozíciókat akkor vállalta el, amikor a debreceni Csokonai Színház "beállt", és ehhez igazgatói kinevezése után másfél-két évre volt szükség.br / strongVidnyánszky Attila/strong utalt arra, hogy az elmúlt öt évben komoly kultúrpolitikai csatározásokban vett részt, és ez most olyan helyzet, amely nem lesz csatározásoktól mentes. Büszke a színházi törvény módosítására, mint arra is, hogy a Csokonai Színház a magyar színházi élet "zászlóshajójává" vált. Szeretné, ha ez a munka folytatódna, hogy a felhalmozott érték ne tűnjön el - hangoztatta strongVidnyánszky Attila./strong/p p /p p style="text-align: right;"emForrás: MTI/em/ppa href="http://szinhaz.hu//szinhazi-hirek/49217-vidnyanszky-eperjes-karolyra-komoly-feladat-var-"/p

"Egyre kevésbé mindegy" - Gálffi László 60

pNovember 16-án tölti be 60. életévét Gálffi László Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes művész. Múltidéző cikkünkkel köszöntjük./p pspan style="color: #800000; font-size: 12pt;"A színész pályájáról röviden/span/p pBudapesten született. Gyerekkorában, ha csak tudott, színházba járt, és már diákként amatőr színjátszó volt. 1975-ben végezte el a Színház- és Filmművészeti Főiskolát strongKapás Dezső/strong osztályában, később mellette lett tanársegéd a főiskolán. Pályáján strongEsztergályos Károly/strong rendező volt számára a másik meghatározó személyiség, miattuk nem érezte sose magát "gazdátlan színésznek"./p p A főiskolát követően a Vígszínházhoz szerződött, ahol a legnagyobbakkal - strongPáger, Sulyok, Ruttkai/strong - játszhatott. A Vígnek 25 évig volt a tagja. Néhány, szabadfoglalkozásúként töltött esztendő után 2003-ban az Örkény Színházhoz szerződött, ahol jelenleg is több darabban játszik.br / A színpadon - többek között - az Equus és az Amadeus szerepeit osztották rá, sokan talán éppen ezekben a darabokban szerették meg. Később királyok és hercegek sokaságát játszotta el: volt II. Henrik, II. Richárd, II. és III. Edward király. Alakította Jagót, továbbá a Bánk bán, Faust és Kean (a színész) szerepeit; ez utóbbi, egyszemélyes darabban kiemelkedőt nyújtott. Plautustól Csehovig és Ionescuig szerzők sokaságától játszott darabokat, tragédiát és komédiát, abszurdot és szatírát egyaránt. Legújabban Prosperót alakítja az Örkény Színház Vihar című előadásában, emellett a Belvárosi Színház Az isteni Sarah című produkciójában láthatja a közönség./p p/p pÉrzékeny, vibráló, intellektuális alkat, szerepeit belülről, tudatosan kidolgozott lélektani hitelességgel formálja meg. Előadóestjeit Baudelaire, Rimbaud és Villon verseiből állította össze.br / A filmvásznon először A kenguruban tűnt föl (1975), majd többek között a Requiem (1981), a Férfiakt (2006) és a Nyugalom (2008) című filmekben, valamint számos tévéfilmben játszott. (Ahhoz a szerencsés utolsó nemzedékhez tartozik, amelynek tagjai még forgathattak tévéfilmeket.) Tony Palmer Wagner-filmjében II. Lajost alakította strongRichard Burton/strong partnereként.br / 1994-től tanít alma materében, a Színház és Filmművészeti Egyetemen, 2008 óta mint egyetemi docens. Művészetét számos díjjal értékelték: 1984-ben Jászai Mari-díjat kapott, 2000-ben az évad legjobb színészének választották, 2003-ban érdemes művész címmel tüntették ki. 2007-ben több évtizedes kimagasló színészi alakításaiért Kossuth-díjjal jutalmazták. 2010-ben a Halhatatlanok Társulata is tagjai közé fogadta./p p/p pspan style="font-size: 12pt; color: #800000;"Gálffi Lászlóról saját szavaival/span/p pspan style="color: #993300;"strongOtthon: /strong/spanMi öten voltunk gyerekek, de szép gyerekkorunk volt. Egy viszonylag kicsi kelenföldi lakásban laktunk, nagy kerttel, ahol két hatalmas cseresznyefa állt, meg egy pompás sárgabarack. Az ötvenes - hatvanas években apám tartott el minket, aki asztalos volt, édesanyám pedig gondoskodott rólunk és otthon varrt./p pspan style="color: #333300;"strongKezdet: /strong/span1975-ben végeztem a főiskolán, és A kenguru nagyon nagy lökést adott. A színházban csak négy évvel később váltam sikeressé, mikor 1980 tavaszán bemutatták az Equust. Filmben sokkal többet szerepeltem, jobbnál jobb szerepeket kaptam./p p style="padding: 0px; margin: 0px;"span style="color: #003300;"strongA dallam: /strong/spanAz operával és a mozival is – először ösztönösen, később tudatosan – pótolni szerettem volna mindazt, amit a családomból nem hozhattam magammal, hiszen apám asztalos volt, öten voltunk testvérek, nem éltünk könnyen, kultúrára nemigen futotta./p p style="padding: 0px; margin: 0px;"Valahonnan innen származik a „klasszikus beállítottságú” színészi ízlésem is (bár mostanában már próbálok elszakadni tőle). A em style="padding: 0px; margin: 0px;"Jégmezők lovagjá /emnál izgalmasabb alkotást ma sem tudok elképzelni! Egy életre belém ivódtak a filmeken látott arcok, szakállak, mozdulatok. Az operajátszásban lebilincselt a zene meghatározta precizitás. Tulajdonképpen mind a mai napig az operán keresztüli színészet érdekel, ahol minden megszólalásnak, mozdulatnak pontos, zeneileg kiszámított helye van, és a részletek egységes képpé állnak össze. Nem véletlen, hogy Ruszt József rituális színházához kezdtem vonzódni! De már elejétől fogva a ritmusból kiindulva, az áriák, kettősök, nagyjelenetek váltakozásán keresztül próbáltam felépíteni a szerepeimet. Emlékszem, hogy a Rimbaud-esten, amikor technikailag még elég fölkészületlen voltam, majd szétpattant a tüdőm, mégsem mertem levegőt venni ott, ahol tudtam, hogy zeneileg megszakítaná a szöveg ívét./p p style="padding: 0px; margin: 0px;"a class="jce_file_custom" title="galffi016.pdf" href="http://szinhaz.hu/images/2012/hir/november/15/galffi016.pdf" target="_blank"/a/p pspan style="color: #003366;"strongDíjak: /strong/spanMinden hivatásban rendkívül fontos a visszajelzés. A színészek, illetve más művészeti ágak képviselői rettenetesen kiszolgáltatottak, mert nem lehet igazán mérni a teljesítményüket. A közönségnek vagy tetszik, vagy nem, amit mutatunk, s az egyik kritikus dicséri, a másik nem. Természetesen van egy belső mérce, és vannak olyan barátok, akiknek az ember hisz, akiknek fontos a véleménye. Ezért minden díj - érkezzen akár a közönségtől, a szakmától vagy felsőbb régiókból - visszajelzés számunkra a teljesítményünkről. Persze ezek a díjak egyáltalán nem változtattak meg; attól, hogy Kossuth-díjat kaptam, nem lettem más ember./p pspan style="color: #000080;"strongKor:/strong /spanAhogy teltek az évek, rájöttem: muszáj alaposan átgondolni, mi az, ami fontos, és mi az, ami nem. Egyre kevésbé mindegy, hogy mit vállalok el, és mennyit; nem szabad olyan munkákra energiát fecsérelni, amelyek nekem már nem jelentenek igazi feladatot. A kor valahogy „védetté” is teszi az embert: úgy érzi, most már megengedheti magának, hogy ne szolgáltassa ki magát senkinek, még akkor sem, ha azt történetesen jól megfizetik. Nem vagyok hajlandó például úgy elvállalni egy munkát, ha egy rendezőasszisztens, mint éppen tegnap is, azzal keres meg, hogy eljátszanék-e egy mellékszerepet valamilyen külföldi rendező valamilyen munkájában valamikor a közeljövőben, most csinál rólam egy-két fotót, aztán majd esetleg jelentkezik, attól függően, hogy milyen döntés született. Azt válaszoltam: nem, köszönöm; de a hölgy egyszerűen nem akarta elhinni, hogy ilyen jó anyagi kilátásokkal tényleg képes vagyok nemet mondani, és határozottabban is el kellett ismételnem: higgye már el, nem érdekel, és legyen szíves, menjen el. Nem fogok elvállalni olyasvalamit, amiről nem tudom előre, hogy örömömet találom benne! Ezért nem fogadom el például a talk-shaw-k meghívásait sem; szó sincs arról, hogy lenézném őket, csak tudom, hogy én nem érzeném jól magam abban a helyzetben./p pspan style="color: #333399;"strongSzabadság: /strong/spanBorzasztóan csodálom azokat a kollégáimat, akik teljes erőbedobással csak a színháznak élnek. Én, amikor csak tehetem, megpróbálok lazítani: utazni vagy bepótolni mindazt, ami sok munka miatt kimaradt az életemből. Persze a színház és a tanítás nagyon fontos, de vannak dolgok, amiben nem engedek. A szabadságra, még ha látszat is, szükségem van./p pstrongspan style="color: #666699;"Ha belecsörög: /span/strongMensáros Laci bácsi jut eszembe, aki kiírta az ajtajára: „Vigyázat, a gazda harap!” Annál rosszabb tényleg nincs, mint amikor végre sikerül lelazulni, vagy éppen ellenkezőleg, elmélyülni a munkában, esetleg több órányi küszködés után éppen megszületik valami felismerés az adott szereppel kapcsolatban – és akkor belecsörög a telefon, vagy jön a postás./p pa class="jce_file_custom" title="galffi014.pdf" href="http://szinhaz.hu/images/2012/hir/november/15/galffi014.pdf" target="_blank"/aspan style="color: #800080;"strongEstek és városok:/strong /spanMindig sok önálló estet csináltam – nagyon komoly anyagokat vittem, és nagyon megdolgoztam velük, hogy előadás legyen belőle. Élvezetes munka volt – egész más érzés egy ilyen személyes összeállítást megmutatni élőben. Egyetemekre jártam, főleg a Rimbaud – esttel. Délután, próba után elindultam, este lement az előadás, éjjel beültem az autóba, és másnap 10-kor már újra a próbán voltam. Most, ha tehetem, ott alszom. Lehet, hogy haza lehet jönni két óra alatt, de nekem már másról szól az élet: szeretek sétálni, szemlélődni. Annyi helyen voltam, és valójában nem is ismerem ezeket a városokat. (..) Lisszabon volt a legutóbbi nagy felfedezés – egy gyönyörű lakást találtam az interneten. Nagyon imádtam hajnalban lemenni a lépcsőkön a piacra. Isteni dolog a halpiacon válogatni az ismeretlen halak között. Általában éttermekben eszem persze, de az élményt akartam. Nem ott lenni valahol, hanem ott élni, akár pár napig is. Nem nagy ebédeket készítek ilyenkor, csak kipróbálok valamit. Az ember megveszi a halat, bele a petrezselymet, citromot a hasába, egy kis olaj, és alufóliában kisüti – szinte semmi, de máris a magamévá tettem valamit az ottani életérzésből. Olyan ételt kell választani, ami csak ott van. Olaszországban, Spanyolországban a sonka, sajttal, kis vörösborral – hát annál jobb nincsen. Igazi, ráncos, leves paradicsommal, amit nálunk sajnos nem mindenhol kapni. Többször voltam Rómában ilyenkor tavasszal, mikor articsóka szezon van: csokorban viszik haza, mint a margarétát. Vagy szintén tavaszi étel ott a cukkini virág töltve mozarellával, sonkával. Palacsinta tésztába mártják és kisütik./p pspan style="color: #ff9900;"strongElvonulni: /strong/spanAzt hiszem, valóban nem attól szeretnek valakit, hogy reggeltől estig a társalgóban üldögél, és mindenkivel kedélyesen cseveg. A kollégáim sokszor mulatnak rajtam egy-egy bankett után: a legelején még láttak, de mire térültek-fordultak, már nem voltam sehol. Általában nem tudok mit kezdeni az ilyen ünneplős helyzetekkel. Pedig van egy másik énem, amit nagyon szeretnek, de az csak ritkán jön elő belőlem. A Vígszínházban volt olyan, hogy eljátszottam az udvari bolond szerepét; nevetgéltek, hogy nahát, milyen jópofa a Laci, amikor így viccelődik – közben én egyáltalán nem vicceltem, én az igazat mondtam. Nem vagyok sem besavanyodott, sem magányos. Sőt, kifejezetten szeretek élni; enni, inni, utazni, fontosak az emberi kapcsolatok, a szerelem, a szakmám… Csak szeretem az élményeket egyedül feldolgozni./p pspan style="color: #800000;"strongKrúdy és Bach:/strong /spanAlig várom, hogy nyugdíjas legyek, és legyen időm egy végtében Krúdyt olvasni: nagyon nehéz esténként lelazítani, pedig másnap reggel ugyanúgy fel kell kelni. Az egyik „technikám”, hogy a kocsiban ott van Bach – akármilyen állapotban vagyok, azt berakom, és mindig helyreráz. Nem is tudom elmondani röviden, mit jelent nekem: megvált, megnyugtat. Helyrerak. Nagyon este már borozgatni se jó, mert az ember nem tud aludni. Ilyenkor olvasok Krúdyt – bárhol felütöm, csodálatos világba csöppenek, ahol ugyanúgy el tudok lazulni, mint Bach zenéjére. Ebben nagy szerepe van a Huszárik filmnek, mert kulcsot adott Krúdyhoz, hiszen ezt a világot én nem láthattam. Soha nem tudok úgy elmélyülni benne, ahogy szeretnék, de bármit veszek a kezembe, elvarázsol./p pstrongMindennek: /strongSikerekkel és kudarcokkal a hátam mögött most már úgy látom: mindennek így kellett történnie.../p p style="text-align: right;"emForrás: OSZMI, MTI, est.hu, Marie Claire, Színház.hu, Örkény Színház, Criticai Lapok/em/ppa href="http://szinhaz.hu//multidezo/49182-egyre-kevesbe-mindegy-galffi-laszlo-60"/p